Selleks, et ettevõte saaks kasutada tehisintellekti targalt, vastutustundlikult ja turvaliselt, tuleb läbi mõelda sammud, kuidas kaasnevaid riske juhtida:
Mõtle läbi, miks ja milleks TI-d kasutad
Enne TI kasutuselevõttu mõtle selgelt läbi, mida sa sellega saavutada tahad, näiteks millist probleemi see lahendab, milliseid andmeid kasutab ja kuidas see tehniliselt üles ehitatud on. Selge süsteemikirjeldus on vundament riskide mõistmiseks.
Vii end kurssi kogu elutsükliga
TI-süsteem ei ole lihtsalt „tehnoloogia käima panek“. Süsteemil on algus, arendus, kasutus ja hilisem hooldus. Seetõttu tuleb kaardistada süsteemi elutsükkel – alates planeerimisest ja andmete kogumisest kuni juurutamise ja pideva seireni. Riskid võivad tekkida igas etapis, mistõttu on vajalik järjepidev teadlikkus ja kontroll. Mõtle ka läbi, kes vastutab iga etapi eest ja mis võib valesti minna.
Veendu, et kõik oleks seaduslik
Kui TI kasutab isikuandmeid (nt klientide infot), pead järgima andmekaitse reegleid, nagu GDPR, kuid lisaks võivad valdkonnaspetsiifilised regulatsioonid nõuda täiendavat vastavust. Kontrolli, kas sinu tegevus on seadustega kooskõlas ja kas sul on kõik vajalikud load ja nõusolekud.
Mõtle, keda see mõjutab
Meeles tasuks hoida, et lisaks tehnilistele ja õiguslikele aspektidele tuleb hinnata ka laiemat mõju. TI võib mõjutada kliente, töötajaid, kogukonda või keskkonda. Seetõttu mõtle läbi, kas süsteem võib olla ebaõiglane, eelistada ühte gruppi teisele või hoopis tekitada segadust ja muret. Sellised riskid ei pruugi olla kohe nähtavad, ent võivad pikas perspektiivis tekitada tõsiseid tagajärgi.
Hinda riske ja leia lahendused
Pärast riskide kaardistamist on oluline valida sobivad meetmed riskide leevendamiseks. Tee nimekiri võimalikest probleemidest ja mõtle kui tõsised need on. Seejärel vali sobivad lahendused – võib-olla vajad paremat infoturvet, selgemaid reegleid või töötajate koolitamist. Läbimõeldud riskikäsitlus aitab ennetada probleeme ja suurendab kasutajate usaldust.