Jäta menüü vahele Ligipääsetavus

Tähelepanu! Levimas on investeerimispettused. Vaata lähemalt: Investeerimispettused

Arvepettused

Arvepettus on võrdlemisi levinud pettuse liik, mille puhul organisatsioonile saadetakse tema koostööpartneri nimel võltsarve. Võltsarve erineb tegelikust enamasti vaid muudetud pangakonto andmete poolest ja seetõttu võib pettus kergesti õnnestuda. Ettevõte kannab teadmatult raha kurjategijatele, koostööpartner aga ootab jätkuvalt ülekannet.

Selliste pettustega kaotatud summad on väga suured, sageli sadades tuhandetes eurodes, mistõttu need on kurjategijatele väga kasulikud. Samas eeldavad sellised pettused kurjategijatelt eeltööd ja teatud tehnilist võimekust, et taustainfot koguda ning õigel hetkel ja konteksti sobivalt edastatav arve ära vahetada.

Arvepettuste läbiviimiseks on petturid enamasti eelnevalt sisse murdnud organisatsiooni koostööpartneri või organisatsiooni enda meilisüsteemi (näiteks eduka õngitsuse abil) ja seal olevaid meilivahetusi jälgima hakanud. See võimaldab neil sobival hetkel sekkuda – tarnija meili arvega kõrvaldada ja asendada see võltsarvega ning vajadusel anda ka lisaselgitusi.

Arvepettust on üldjuhul keeruline ära tunda, kuid see toimub enamasti nii:

  1. Organisatsioonile, sageli raamatupidajale, tuleb meili teel arve koostööpartnerilt.
  2. Saatja meiliaadress on väga sarnane koostööpartneri tegelikule meiliaadressile või isegi täiesti õige. Arvet sisaldav meil võib viidata varem toimunud vestlustele või kokkulepetele ja olla igati õige kontekstiga.
  3. Saadetud arve näeb välja ehtne, ainult pangaandmed on muudetud.
  4. Kui ohver vastab meilile ja küsib täpsustusi näiteks muutunud pangaandmete kohta, tuleb lisaküsimustele usutav vastus. Ohver arvab, et suhtleb koostööpartneriga, ent tegelikult on teisel pool petturid.
  5. Ohver tasub arve ja ülekanne läheb ka läbi.
  6. Ühel hetkel võtab ühendust koostööpartner, kelle tegelik arve on jäänud tasumata.
  7. Ohver saab aru, et ta on langenud pettuse ohvriks.

Organisatsiooni kaitsmiseks saab ära teha järgmist:

  1. Tõsta teadlikkust: kõik, kes sinu ettevõttes või asutuses arveid kinnitavad, peavad teadma arvepettuse olemust ja tunnuseid. Alustuseks jaga nendega sedasama lehekülge.
  2. Pane paika protseduur, kuidas arveid kinnitatakse. Loo reegel, et kui arve rekvisiidid (konto number) on muutunud, tuleb arve saatjaga võtta ühendust lepingus kokku lepitud (või muude varem teadaolevalt õigete) kontaktandmete kaudu.