
Ettevõtete vastased pettused
Sellest artiklist leiad erinevate ettevõtetele suunatud petuskeemide kirjeldused ja tunnused, mis aitavad aru saada, et tegu on pettusega. Artikli lõpus on ka juhised, mida teha, kui oled langenud pettuse ohvriks või kahtlustad seda.
Tegevused pettuse ohvriks langemise (või kahtluse) korral
Kui oled langenud pettuse ohvriks või kahtlustad seda:
- Kui tekib kahtlus, et ülekanne on siiski tehtud valele kontole, võta viivitamatult ühendust oma pangaga . Väga kiirelt reageerides võib pangal olla võimalik ülekanne tagasi kutsuda.
- Kui oled tuvastanud võltsarve koostööpartneri nimelt või kahtlustad seda, võta kohe koostööpartneriga ühendust. Kasuta selleks lepingus kokku lepitud kontaktandmeid või ametlikult lehelt leitavaid andmeid, mitte arvel või meilis olevaid kontaktandmeid.
- Kui oled näinud pettuse katset või selle ohvriks langenud:
- Teavita CERT-EE-d (cert@cert.ee), et aidata ründajate veebilehed sulgeda ning luua parem ülevaade Eestis levivatest pettustest ja ka teisi hoiatada. Samuti saad CERT-ilt vajadusel tehnilist nõu ja abi olukorra lahendamisel.
- Kui oled pettuse ohvriks langenud ja kandnud raha ründaja kontole, tee teavitus Politsei-ja Piirivalveameti küberkuritegude büroole: https://cyber.politsei.ee/;
- Jaga oma kogemust organisatsiooni sees ja ka sõprade-tuttavatega. Teiste ebaõnn rõõmu ei tee, aga võib aidata ära hoida tuhandetesse eurodesse ulatuva kahju.